Mijn vakantie in Groningen

Ik ben laatst anderhalve week op vakantie geweest in Engelbert, de provincie Groningen. Ik heb meer aan deze vakantie gehad dan ik vooraf had kunnen voorspellen. Dat anderhalve week zoveel met iemand kan doen.

Vrijdag 2 augustus vertrokken wij vanuit het “altijd zonnige” Abbekerk. Dit ging natuurlijk al wat later dan gepland en zo zonnig was het helemaal niet… Rond twaalf in de middag vertrokken wij en begon onze vakantie. Op weg naar Groningen. Onderweg hadden wij al ontzettend veel mazzel, niet dus. Bij de Afsluitdijk hadden we al ruim een uur vertraging. We gingen met twee auto’s weg en waren elkaar tijdens deze vertraging kwijtgeraakt. Na deze tegenslag was het weer de volgende. Niet normaal hoe hard het goot! Vervolgens waren er nog allerlei omleidingen rondom Groningen en kon de TomTom het niet meer bijhouden. Tel daar dus nog maar wat extra minuten bij op.
Na een rit van ongeveer drie uur kwamen we dan uiteindelijk aan op plaats van bestemming.
Aangezien er een prachtig natuurbad bij de camping zit zijn mijn zusje en ik er bij aankomst er gelijk ingedoken.

Dag twee van de vakantie was een stuk beter geslaagd dan de eerste! Ik begon mijn dag met een duik in het water, wat was dat lekker zeg! Gewoon even écht wakker worden. Daarna gelijk onder de douche gestapt en mij klaar gemaakt voor de dag.

Na het ontbijt gingen we door naar het winkelcentrum in Lewenborg. We kochten gelijk twee banden voor op het water, dat leek ons wel een goed plan.
Eenmaal thuis, naja op de camping dan, hebben we de banden gelijk opgeblazen (ik liep een kleeiiiinnn beetje rood aan, maar echt maar een héél klein beetje hoor, ssst ;)). Daarna hebben we ze gelijk gebruikt en hebben we de middag gevuld met zwemmen.

’s Avonds was er een zanger in de kantine, Kevin Paré. Even omkleden en laat de avond maar beginnen. Eenmaal binnen viel het eigenlijk vies tegen. Er was eigenlijk niemand van mijn leeftijd, ik was dus aangewezen om met mijn moeder te dansen. Dat was gelukkig ook wel erg gezellig! Even later zaten we buiten wat te drinken toen er wél leeftijdsgenoten binnenkwamen.
Ik zal de avond wat inkorten anders heb ik zo een A4 vol. Uiteindelijk komt het erop neer dat ik het grootste gedeelte met een verstandelijk gehandicapte heb gedanst, wat dus echt heel gezellig was! Daarna kwamen de gasten ook in beweging en hebben we met zijn allen gedanst.
Daarna zijn we buiten op het terras wat gaan drinken. Hier bleek dat een van die jongens de jongen achter de kassa was waar wij diezelfde ochtend hadden afgerekend, dat was wel geinig. Verder spraken we voor de volgende dag af om rond 12 bij het zwembad te zijn.

Zoals afgesproken heb ik dus zondag met die jongens gezwommen wat erg gezellig was. ’s Avonds besloten we ook nog bij hun voetbalclub te gaan zitten, mijn zusje kwam ook nog even mee. Ik was toch wel een beetje moe en besloot het niet al te laat te maken en dus lagen we nog op tijd op bed ook.

Maandag gingen mijn ouders en zusje naar een markt, hier had ik echter niet zo’n zin in. Ik trok dus mijn eigen plan. Ik huurde een fiets, pakte mijn camera, mijn get lost boekje en ging op stap.

Naar Groningen toe heb ik ENORM om gefietst. Mijn navigatie stuurde mij naar rechts terwijl de bordjes naar links gingen, ik besloot de bordjes te volgen. Vervolgens kwam ik in een woonwijk, daarna was er nog een mega-omleiding, maar ik ben aangekomen op plaats van bestemming!

Eenmaal in Groningen volgde ik de opdrachten van het get lost boekje. Zo moest ik met de menigte meelopen en na elke vijf straten een andere richting in gaan. Voordat we op vakantie gingen had ik al wat plekjes uitgezocht die ik graag wilde bezoeken. Dat waren het Noorderplantsoen en de Reitdiephaven. ’s Ochtends voordat ik op de fiets stapte keek ik nog voor een opdracht uit het get lost boekje. Ditmaal moest ik op Instagram op locatie zoeken en foto’s namaken. Ik vond een foto in de Prinsentuin en dit leek mij wel het bezoeken waard.
Uiteindelijk belandde ik van de ene opdracht in de andere en had ik ineens de Prinsentuin gevonden. Ik heb ontzettend veel lol gehad met het namaken van de foto, niet dat die al te best geslaagd is maar de lol er omheen was het waard!

Na de Prinsentuin ging ik naar de Reitdiephaven, deze had ik nog erg makkelijk gevonden. Ik maakte hier wat foto’s en raakte vervolgens in gesprek met een man, wat overigens een heel leuk gesprek was. Hierna vervolgde ik mijn weg richting het Noorderplantsoen. Ook hier was er een omleiding, echt fan-tas-tisch. Met een omweggetje ben ik er dan toch in beland en heb ik even heerlijk genoten van het uitzicht, zo zag ik namelijk ook nog een schildpad!

’s Avonds ging ik nog even met de gasten van zaterdagavond Skip-Bo en Koehandel spelen. Wat is dat toch een rot spel, Koehandel… Skip-Bo kan ik je wel écht aanraden! Na de spelletjes gingen we nog even een ijsje halen bij de Mac.

Dinsdag deed ik niet zoveel. Ik heb vooral weer veel gezwommen. Ik was namelijk lekker aan het dobberen op mijn band in het water toen er ineens een hoofd naast mij verscheen. Die gasten waren er dus ook, maar ik had ze gewoon nog niet gezien, ik schrok me het apelazarus!! De rest van de middag heb ik dus nog wat met hun gezwommen nog even met mijn ouders en zusje.
’s Avonds gingen mijn zusje en ik nog even met de gasten naar het voetbalveld en hebben we weer de zelfde spelletjes gedaan als de avond daarvoor.

De dag daarna heb ik veel geslapen (hahah oeps) en gelezen. ’s Avonds was er bingo, daar hebben we dus aan meegedaan. Dit was écht heel erg grappig! De week daarvoor was er namelijk ook bingo en er was een vibrator te winnen. Een vrouw had bingo, pakte de vibrator vast en zei vervolgens: “O nee, zo een heb ik er al”. De vibrator was dus nog te winnen en omdat we het wel hilarisch zouden vinden als we die wonnen was dat het doel van de avond. We gingen dus met ons gezin, een neef en zijn kinderen, een nicht van mijn moeder en haar vriendinnen en de tante van mijn moeder naar de bingo. We hadden tweemaal bingo, maar hiermee konden we slechts twee fleece dekens winnen. Bij de laatste kaart had ik dan nog een keer bingo, nu konden we wel de vibrator winnen. Je begrijpt het vast wel, er werd nogal wat gelachen!

Donderdag deden we ook niet zoveel. Mijn zusje en ik hebben wat films gekeken, het was nogal slecht weer.

Vrijdag wilde ik erop uit en dus gingen mijn moeder, zusje en ik naar een markt in Zuidlaren. Eenmaal bij de markt hadden we eigenlijk wel trek. We zijn ergens gaan zitten en aten verrukkelijke poffertjes! Daarna zijn we de markt nog even over gegaan.

Zaterdag gingen we met zijn allen naar Groningen. We hebben niets specifieks gedaan, maar het was wel een geslaagde dag. Zo zijn we spontaan bij een orgelconcert aangeschoven en hebben we nog tangodansers gezien (niet dat dat er al te best uitzag, maar het amuseerde ons wel!).

De dag erop ging ik weer in mijn eentje op stap in Groningen. Ditmaal ging ik heen met mijn ouders en gingen we daarna ieder onze weg. Ik had wat opdrachten uit mijn get lost boekje en ging hiermee aan de slag. Zo had ik mijn naam geschreven in de kaart en heb ik deze gelopen.

Daarna liep ik terug naar ik begonnen was en liep ik langs het Groninger Museum. Toch nog een voordeel van geen 18 zijn, ik kon gratis het museum in! Wat was dit leuk. Echt, echt heel gaaf! Ze hadden een gedeelte dat heel eigentijds was en een deel dat wat ouder was, maar zo ontzettend leuk om te zien! Ze hebben nu ook een tentoonstelling waarin jij het kunstwerk bent. Hierbij maken de bezoekers het kunstwerk. Dit gebeurt d.m.v. licht etc. en is ontzettend leuk voor jong en oud!

Daarna liep ik het station even in, dat schijnt namelijk een mooi gebouw te zijn en dat heb ik nu even bewonderd.
Hierna ben ik de stad weer terug in gelopen en ben ik even op de tribune gaan zitten, ik kreeg namelijk last van mijn knie.
Ik wilde nog de Martinitoren beklimmen, deze sloot echter al om 16.00u en het was nu 15.30u (misschien maar beter ook want ik had de top waarschijnlijk niet meer gehaald met mijn knie, ik ben gelukkig maar een klein beetje eigenwijs). Dan maar terug naar het station waar ik de bus moest pakken. Dit bleek echter toch wat verder te zijn dan ik had verwacht. Ik was al bang dat ik mijn bus had gemist, ik moest bus 5 hebben. Ik zag bus 5 staan en liep er naartoe en vroeg of dit de juiste bus was naar Engelbert. Nee dat was bus 5 bij perron J. Fijn. Ik rennen en haalde hem maar net. Ik zat gelukkig in de bus en was weer op weg naar de camping.
Ik stapte een halte eerder uit zodat ik nog even wat kon lopen en kwam toen de tante en nicht van mijn moeder tegen en heb daar nog even mee op het terras gezeten.

Maandag ochtend begon mijn dag weer met een duik in het water. Ik zwom een halfuur en had het daarna bokkoud. Het idee was om mijn haren nog te wassen in het natuurwater. Dit liet ik toch maar even aan mij voorbij gaan en stapte als de wiedeweerga onder de warme douche (daarna had ik het overigens nog steeds koud, maar ietsjes beter was het wel).
Maandag hebben we dan wel de Martinitoren beklommen! Het uitzicht was wat minder dan verwacht, maar evengoed erg mooi. Ik heb wel de klok geluid en dat was dan wel weer echt fantastisch!

Daarna zijn we gaan bowlen, ik had dé perfecte start. Ik gooide precies 0 kegels om, doe dat maar eens na ;). Eind goed al goed, ik eindigde als 2e denk ik.
Na het bowlen zijn we naar de Pannenkoekenboot gegaan. Ik bestelde een pannenkoek met appel, kaneel en poedersuiker. Dit was mij toch een partij lekker! Ik heb echt zelden zulke lekker pannenkoeken gegeten, mijn mond staat er nog steeds van open…

De dag daarop gingen we naar huis. Als ik terugkijk op deze vakantie heb ik het ontzettend naar mijn zin gehad, tijd gehad voor mijzelf en toch ook weer mijzelf ontwikkeld. Een zeer geslaagde vakantie dus!