Ik bezocht 7 steden in elf uur

Afgelopen jaar ben ik wezen treinreizen met een vriendin, hier schreef ik ook een artikel over. Dit was mij erg goed bevallen. Toen ik dit jaar dan ook dezelfde aanbieding voor de treinkaartjes voorbij zag komen stond mijn beslissing vast: ik ga weer een dag treinreizen.

Dit jaar was echter wel wat anders dan gepland. Begin dit jaar waren er namelijk plannen gemaakt om samen trein te reizen, maar het leven heeft allemaal verrassingen in petto en dus komt het erop neer dat ik mijn eentje ben wezen treinreizen. En voordat je nu denkt “dat is toch helemaal niet leuk?” lees dan eerst even mijn verslag van afgelopen zaterdag.

Ik moet toegeven, ’s ochtends hakte alles van de afgelopen maanden er weer even goed in. Ik kon het niet loslaten en ik had gewoon weer zo’n down gevoel waar je echt geen ene moer mee kan. Om het nog een beetje beter te maken moest ik door de regen naar het busstation fietsen en was ik goed nat geregend.

Aangekomen in Hoorn pakte ik de trein naar Amsterdam, een centraal punt waar ik alle kanten op kan. Mijn humeur was inmiddels al wat verbeterd. Ik had mijn jas uitgehangen zodat die wat droger zou worden én ik had een leuk gesprek met mijn mede treinreizigers. In Amsterdam haalde ik een latte macchiato met hazelnootsiroop.

De volgende trein stond al op mij te wachten. Deze ging naar Utrecht Centraal. Eenmaal in Utrecht zag ik iets wat mijn aandacht gelijk trok. Als je mij op mijn Instagram (@annesplek) volgt weet je al wat er gaat komen. Er waren namelijk schommels! Het leuke is dat je tijdens het schommelen nog energie opwekt ook! Ik moest natuurlijk even mijn momentje pakken :).

Daarna vervolgde ik mijn reis naar Tiel. Onderweg naar Tiel schreef ik een kaartje die ik in de trein wilde achterlaten, deze trein was echter te rustig en dus legde ik hem in een andere trein neer. Eenmaal aangekomen in Tiel ben ik in de trein blijven zitten en ben rechtsomkeert weer terug gegaan naar Utrecht Centraal. Tiel zag er namelijk een beetje uit als Woerden, wat vorig jaar niet zo’n succes was… Daar had ik geen zin.

Weer in Utrecht aangekomen was het tijd voor de lunch. Het was inmiddels al 13.00u geweest. Ik heb tig rondjes gelopen door die stad en kon maar geen restaurant vinden dat mij aansprak… Ik begon chagrijnig te worden en had net besloten wat te eten op het station toen ik langs Broodnodig liep. Ze hadden nog precies een tafeltje over voor mij. Ik moet zeggen dat het toch aan het begin vrij ongemakkelijk is om in je eentje in zo’n tent te zitten terwijl iedereen om je heen in gezelschap is, maar dat is een kwestie van wennen denk ik. Ik bestelde een tosti en aardbeiensap en ging weer terug naar Utrecht Centraal.

Hier pakte ik de trein richting Gouda, in deze trein liet ik mijn kaartje dat ik had geschreven achter. In Gouda had ik écht een intens gevoel van geluk. Alles viel op zijn plekje. Vervolgens begon het te regenen en toen kreeg ik die glimlach al helemaal niet meer van mijn gezicht, ja ik weet dat het regende, vraag me niet waarom ik nog steeds kon lachen hahah. Toen het echt begon te hozen ben ik wel eventjes gaan schuilen. Mijn jas was potverdrie net droog, dat dacht ik dus even niet hè. Ik school in een boekenwinkel waar wel meer mensen stonden te schuilen. Na een tijdje was het ergste voorbij en besloot ik door de regen terug te lopen naar het station. Gouda is wel écht een hele leuke stad waar ik zeker nog eens terug ga komen!

De route ging nu richting Den Haag. In de trein aangekomen heb ik eerst al een halve marathon afgelegd om een fijne plek te kunnen vinden, maar dat was het helemaal waard. Ik zat in een vierzit en aan de andere kant zaten ook nog vier jongeren. Hoewel ik rustig mijn boekje zat te lezen, luisterde ik natuurlijk wel een beetje mee met hun zeer interessante gesprek. Ze hadden het over vriendjes en hun irritaties daarbij of gekke eigenschappen. Op een gegeven moment werd het zo hilarisch dat ik maar uit het raam ging kijken om te verbergen dat ik eigenlijk de slappe lach had. Maar dat was natuurlijk allang opgemerkt en de jongen aan de andere kant zei kijk ze luistert gewoon mee hoor terwijl ze haar boek leest. Ja toen had ik het niet meer! Na dat korte gesprekje las ik weer verder, dat duurde echter niet zolang. Dezelfde jongen die opmerkte dat ik aan het lachen was zei nu namelijk dat zijn ex niet kon klokkijken. Dit is natuurlijk erg vervelend als dit echt zo is, maar de manier waarop hij het vertelde maakte het echt hilarisch! Dit keer keek een van de meiden of ik nu ook weer moest lachen en ja hoor. Zo hadden we dus een erg leuk gesprek en heb ik mij weer zeer vermaakt!
In Den Haag heb ik op mijn gemak een rondje gelopen en ben toen langzaam aan weer richting het station gegaan.

Nu ging ik naar Leiden, het werd tijd om wat te gaan eten. In Leiden aangekomen heb ik mij echt een ongeluk gezocht naar een restaurant dat er gezellig uitzag. Tijdens deze wandeling kwam ik dezelfde man weer tegen die ik vorig jaar had gefotografeerd, dat vond ik nu echt superleuk! Natuurlijk zat alles wat er gezellig uitzag al vol en dus heb ik een mooi ommetje gemaakt en ging weer richting het station. Tijdens mijn wandeling terug liep ik langs een Italiaan en ben daar naar binnen gelopen. Hier at ik een heerlijke pasta met pesto, tomaat, courgette en nog wat sla. Mijn toetje wilde ik in een andere stad eten.

Op weg naar Haarlem! Ik had besloten dat ik een lekker ijsje zou halen. Ik houd daar normaliter helemaal niet zo van, maar ik had er toch zin in! In Haarlem aangekomen hoorde ik muziek, daar liep ik op af en zo kwam ik terecht bij Haarlemjazzandmore. Er werd echter nog niet opgetreden en dus ging ik opzoek naar een ijssalon. Het duurde even, ik moest namelijk door een hele menigte heen die naar de muziek kwam luisteren, maar ik had uiteindelijk mijn heerlijke ijsje. Ik ben direct teruggelopen naar het podium. Toen de tweede act opkwam herkende ik de drummer direct. Hij had namelijk in februari hier in Pardoes opgetreden en heeft die avond tot een succes gemaakt! Ik vond het echt supertof om hem dus nu hier te zien optreden. Ook hier waren ze weer erg goed! Nadat hun act was afgelopen heb ik mezelf gedwongen om naar het station te lopen, ik moest namelijk wel de laatste bus naar Abbekerk kunnen halen en aangezien ik mijzelf een beetje ken… Als ik daar nog even was gebleven had ik namelijk de rest van de avond ook willen blijven en dat ging hem even niet worden. Wat ik wel weet is dat ik daar volgend jaar echt heen ga!

Daarna ging ik weer terug naar Amsterdam. Ik had nog een kaartje geschreven en liet deze in de trein achter.

Op Amsterdam kwam ik dezelfde mensen tegen met wie ik ’s morgens ook had gesproken. Dit was super gezellig en dus zaten we gezamenlijk in de trein richting Hoorn.

Eenmaal in Hoorn pakte ik de bus richting het busstation en fietste ik vanaf daar weer terug naar huis. Thuis heb ik de route die ik heb afgereisd weergegeven in Google Maps. Dit ziet er toch behoorlijk tof uit naar mijn mening!

Ik heb echt een fantastische dag gehad! Ik heb mijn camera niet één keer aangeraakt, vandaag staat in mijn geheugen geschreven. Ik heb wel honderd pagina’s gelezen (yes!), ik heb nieuwe mensen leren kennen en bovenal heb ik tijd voor mijzelf gehad en dat deed mij echt heel goed.

Wie weet komt er volgend jaar wel weer een nieuwe versie?!